Slodzes izmaiņas mainoties riteņu diametram
Būtība tāda.Ir divi vienādi dzinēji,kārbas, tilti.Vienam uzliek orģinalās riepas,otram par pāris kilogramiem smagākas un pāris centimetriem lielākas(ārējais diametrs).Kā var aprēķināt,par cik pēdējam ir lielāka slodze nekā pirmajam?
marselis (2014-12-21 20:58)
autobuve-
mehanika
ir formulas,ka aprekina (ja nemaldos tur bija daudz vienibas jaievada,ka berzes k.,masa,attalumi starp rit.,radial.riep.pl.utt.,utt.)
derevnja10 (2014-12-21 21:01) Tiesi par to iet runa.Man nav tādas izglītības un pat nezinu kur meklēt.
Ariel (2014-12-21 21:03) Lielāka slodze kam?
marselis (2014-12-21 21:07) cik nopratu motoram?
derevnja10 (2014-12-21 21:12) Lielāka slodze finālā sanāk motoram,jo tam sanāk griest ne tikai lielākas bet arī smagākas riepas nekā tas paredzēts.Līdz ar to aug degvielas patēriņš.
Students02 (2014-12-21 21:44) Izsaki tos pāris centimetrus procentos un būs Tev slodzes palielinājums!
derevnja10 (2014-12-21 21:46) Bet svars ar dod savu?
sailing (2014-12-21 21:48) aga, braucot celja segums, veeja stiprums un citi faktori arij dod
derevnja10 (2014-12-21 21:51) Protams un vēl kā.Bet šoreiz vajag sauso matemātiku bez blakus parādībām.
Students02 (2014-12-21 21:52) Griezes moments pie nemainīgas slodzes, ko attīsta motors, ir tieši saistīts ar velkošo riteņu (riepas) ārējo diametru!
derevnja10 (2014-12-21 21:54) Un gribi teikt ka nav nekādas atšķirības vai griež desmit vai divdesmit kilogramus.
liivs (2014-12-21 22:00)
"Bet svars ar dod savu?" - dod jau gan, tikai kāda ir riteņu svara attiecība pret visa auto svaru(!!!), kur nu vēl ja runa ir par pāris collām diametrā, kas ir labi ja kilograms uz riteni!
Uz degvielas patēriņu lielākā ietekme varētu būt tam ka lielākas riepas ir parasti arī platākas, kas palielina rites berzi, bet te atkal viss no seguma, gumijas un daudz citiem faktoriem atkarīgs.
liivs (2014-12-21 22:04)
OJ :D
es biju domājis par pāris collām diametrā STARPĪBU starp 2 dažādām riepām
kaspich (2014-12-21 22:14)
jaa, lauki, ja v=const, tad nav nekaadas starpiibas, cik kg jaagriezh.
kapeikpishana jaunaa kvalitaatee?
liivs, markelis - vechi, nu, ja nerubijiet, turiet mutes. kaada jeega no - tur bija daudz formulu/mainiigo.. jopt.. ko tu ar to pateici?
liivs - ir runa par to, ka dzineejam buus mazaaki rpm pie konkreeta auto aatruma da lielaaks griezes moments jaattiista. lauki - nepis praatu. shis tev ir par sarezgjiitu. da bez jeegas.
vilks28 (2014-12-21 22:51) A n...g tev to tik precīzi jāzin, grūtāk būs ar smagākam.
bziks (2014-12-21 23:07) Slodze kam? Riteņu skrūvei, sēdekļa atsperei vai maka saturam.
mikimaus (2014-12-22 04:56)
vieniga manama slodze bus uz spidometru, jo tas radis savadak par daziem km/h :D
un izmet mo bagažnieka ara rezerves riteni un busi nokompensejis svara starpibu ... :D
liivs (2014-12-22 05:13)
atbilde uz kaspich (2014-12-21 22:14)
:D aha braucot ar konstantu ātrumu pretestības jau nav nekādas - ieskrienies, izslēdz motoru, izspied sajūgu un ripo apkārt pasaulei :D , nesanāk ja? Tas tāpēc ka IR slodze uz motoru arī braucot arī ar konstantu ātrumu, jo dabā pastāv dažādi pretestības spēki kuri motoram ir jākompensē tikko mašīna sāk kustēties - lielākie ir gaisa pretestība un mehāniskā (rites) berze. Vieglajiem auto braucot līdz ~(90-120)km/h galveno pretestību sastāda tieši rites berze, ātrāk braucot lielāku pretestību rada gaiss, jo :
Fr= K*M*9.8/R
, kur Fr - rites berzes spēks, K- rites berzes koeficients, M - mašīnas masa , R - riteņa ārējais rādiuss - tas pieņemot ka mašīna turas uz ceļa ar 4 riteņiem un masa ir venmērīgi sadalīta uz visiem 4, tātad šajā tuvinājumā nav atkarīgs no braukšanas ātruma, kamēr:
Fg = C*V^2
, kur Fg - gaisa pretestības spēks, C - pretestības konstate tavam auto, V^2 - braukšanas ātrums kvadrātā.
Te jāņem vērā ka C ir daudz mazāks par K, tāpēc mazos ātrumos FgFr.
Pamatskolas fizika te arī beidzas, bet dzīve turpinās, jo rites berzes formulā K nav nekāda globālā konstante ar nemainīgu vērtību. K ir atkarīgs no saskares virsmas laukuma(:O - riepas un ceļa saskares virsma nav nogrieznis, bet taisnstūris) un virsmas saskares laukums ir atkarīgs no spiediena riepās, gumijas cietības(+ tā ir atkarīga no temperatūras, bet temperatūra mazākiem riteņiem braucot visticamāk būs nedaudz lielāka), ceļa seguma, riepas protektora, diametra un platuma(!) un auto svara(varbūt kaut ko vēl palaidu garām).
Pat ja tev iedos konkrētu formulas, kas visu šo iekļauj , tāpat tur būs kaudze ar konstantēm kuras zin tikai riepu ražotāji un vismaz dažas, kuras pat ražotājiem nav bijusi interese noskaidrot.
Īsāk sakot cilvēkiem, kas savā mūžā kādreiz ir redzējuši formulas ar padsmit mainīgajiem, ir tendence atbildēt ar :"tur bija daudz formulu/mainiigo..". Un tieši tā - jopt.. tev tas te ir
liivs (2014-12-22 05:14)
turpinājums:
Īsāk sakot cilvēkiem, kas savā mūžā kādreiz ir redzējuši formulas ar padsmit mainīgajiem, ir tendence atbildēt ar :"tur bija daudz formulu/mainiigo..". Un tieši tā - jopt.. tev tas te ir vajadzīgs?
Bet pamatskolas ģeometrijas līmenī runājot par rpm - braucot ar vienādu ātrumu rpm attiecība ir apgriezti proporcionāla rādiusu attiecībai kvadrātā, kamēr motora pieliktais spēks pirmajā tuvinajumā paliks apgriezti proporcionāls rādiusu attiecībai(!) kā jau te augstāk minēja.
Gribi iedziļināties?
-Eļļas temperatūra pie mazākiem apgriezieniem būs zemāka - attiecīgi lielākas pretestības pašā motorā;
-nevajag domāt ka griezes moments ir tieši proporcionāls rpm(esi kādreiz redzējis griezes momenta atkarību no rpm dzinējam - tā funkcija ir aptuceni lineāra tikai pie ļoti maziem apgriezieniem);
Vēl?
Katrai mašīnai braucot nepārtraukti darbojas arī slīdes berze dēļ riteņu savirzes, kas kā reiz atkal ir saistīta ar riteņu un ceļa saskares laukumu(un visiem parametriem kas no tā izriet) un kopējo masu.
Lielāks riteņu diametrs nozīmē ka mašīna atrodas augstāk virs zemes, līdz ar to mainās piespiedējspēks ko rada virsbūve un gaisa pretestībai braucot šādā situācijā arī vajadzētu pieaugt(un te būs vēl viena formula ar padsmit mainīgajiem lai vismaz tuvināti aprakstītu mašīnas virsbūvi).
Tu domā ka lai dabūtu jēdzīgu aprēķinu degvielas patēriņam vai motora slodzei nav jāņem vērā visi šie un vēl daudzi citi sīkumi(ņemot vēl arī vērā to ka nezinam vai runa ir par vieglo vai kravas mašīnu; par 14 collu nomaiņu ar 16 vai no 20 uz 22)? Kā tu domā kas notiks saskaitot visu to kopā? Vienai mašīnai riteņu rādiusa attiecība būs tuva motora slodzes attiecībai citai ne tik tuva. Turklāt vienai un tai pašai mašīnai braucot ar 2000rpm tā attiecība noteikti būs(varbūt minimāli bet būs) savādāka nekā braucot ar 4000rpm.
Tikai nesaki ka neuzprasījies!
P.S.: pamanīji ka es līdz paātrinājumam vēl neesmu ticis?
Postremo (2014-12-22 05:46)
liivs = +++
Un nennem to "kaspich" galvaa apt 1%, jo tas vispar nejeedz , ko runaa te. Un vissaas teemaas peec kaartas.
Diemzzeel ir taadi, kas salasaas kautkur netaa mulkkiibas , un meetaa nezinko te ar saviem uzbraucieniem vissiem peec kaartas .Zirgam jaasmejaas :( Dziivee sen buutu atraavies !
kaspich(2014-12-22 10:13) kungi. tie - paariitis, kas vienojaas kopiigaa dziesmaa. man ir sliktas zinjas jums. savulaik esmu gaajis paari fizmatu fizikas nodaljai. taapec, es pat... nākamās atbildes
Atbildes 1 līdz 20 (kopā 24) | nākamās >> |