Vadītāja tiesības senioriem - jā jeb tomēr nē

Ik pa laikam medijos parādās ziņa,ka kāds stipri cienījamo gadu seniors ir sabraucis gājēju. Ne tik sen bija gadījums,kad ,Jelgavā uz gājēju pārejas, tika notriekti 3 bērni,kuri devās uz treniņu. Video bija redzams,ka vadītājs pat nesamazināja ātrumu...Kādu laiku atpakaļ Rīgā nāvīgi notrieca meiteni un vēl,un vēl... Šiem vadītājiem bija + - 80. Jautājums - vai ļaut šajā vecumā vadīt automašīnu? Varbūt tomēr likt iet komisiju katru gadu un pie viena arī iziet testu uz reakcijas ātrumu 🤔

Jason      Tieši tā, šajā vecumā trūkst elementāras reakcijas un spējas ātri pieņemt lēmumus. Un runa ir ne tikai par 80gadīgajiem, pilnīgi noteikti šīs problēmas ir arī 70gadīgajiem, bet atsevišķos gadījumos arī 60gadīgajiem. Sen jau vajag ieviest kaut kādu vecuma robežu, kad tiesības vairs nevar iegūt/pagarināt. 08:35

InaraMaija      Daži mani paziņas 80+,nevarēja dabūt tiesības veselības problēmu dēļ,pat nelīdzēja liels blats ,bet varbūt labi, ka tā... 08:45

Daniel      Vaina nav tik daudz vecuma cik slikta, pilnīgi nepārdomātā satiksmes organizācijā. Nākošais,milzīga problēma ir tajā, ka Latvijas gājējs,skūterists un riteņbraucējs ļoti bieži uzvedas,kā bezprātīgs idiots. Neviens auto vadītājs nav Dievs un visu redzēt nespēj. Es lieliski redzu atšķirību Eiropas valstīs un pie mums. Reizēm šķiet, ka pie mums dzīvo daudz nemirstīgu pamuļķu. Esmu profesionāls auto vadītājs vairāk, kā 30 gadus. 08:47

Eneile      Veselības, reakcijas pārbaudes biežāk - jā. Tiesa ar šīm pārbaudēm ir problēmiņa - tās mēdz būt gaužām formālas. 09:00

DanaL      Kad medicīniskās izziņas izsniegšana vairs nebūs tikai ķeksītis un konkrētu naudiņu iekasēšana, jautājums nebūs aktuāls. Un pēc 75 gadiem ne retāk kā reizi 3 gados.
Gluži visus vadītājus bāzt vienā maisā arī nedrīkst. Ir cilvēki. kuri sāk sirgt ar demenci jau 50 gados, bet ir, kas savos 80 ir ņiprāki par piecdesmitgadniekiem. Tāpēc vecuma cenzs šeit neder, bet konkrētais fiziskās un mentālās veselības novērtējums.
09:14

Sigvarts60      Vadītājiem vecumā 60+ medicīnisko izziņu nedod vairāk kā uz 3 gadiem. Atkarībā no vispārējā veselības stāvokļa var iedot tikai uz vienu gadu.
Diemžēl problēma ir pavisam cita. Šajā vecumā parasti cilvēkam vajag brilles, un mums nav speciālu auto vadītāju briļļu. Brauc ar tām pašām optikas salonu reklamētajām, ar skaistiem rāmjiem, labām lēcām, bet tās ir skatam uz priekšu, pazūd perifērā redze, kas pilsētā ir ļoti, ļoti svarīga, lai redzētu visus tos izklaidīgos gājējus, kam pēkšņi uznākusi vēlēšanās šķērsot ielu. Ar tādām brillēm braucot ir kā tankā - sānos nekā neredz (pats ar tādām braucu).
Vēl arī par atsevišķu marku mašīnu saloniem varētu parunāt, kur tā redzamība ir visai apšaubāma, lai gan viss izskatās skaisti.
09:34

Blackwolf      Daniel --tev pilnīga taisnība---visa vaina ir satiksmes neesošajā organizacijā..ārzemes esmu redzējis pie stūres daudzus ļoti cienījama vecuma ļaudis -un viss normāli.turklāt tajās pašās ārzemās autoskola iemāca braukt tā --kā brauc jau ilgaggadīgi driveri.
un vēl kas--nesen braucu caur mazu ,skaistu pilsētiņu (Tērvete) ,jau bija tumšs --braucu uz 50km/h ,bet aizmugurē viens balts džips rausta uguņus ,pīpina u..t.t. redzot ,ka man uz viņu poh,tas sašutumā rāva garām---un tieši uz gājēju pārejas..tas nozīmē ,ja tā dara ,tad to darīt var .
09:37

Freddy Krueger      Lielā mērā man ir jāpiekrīt Daniel, kaut arī jāatzīst, ka cienījamos gados reakcija un spēja pieņemt lēmums vairs nav tā, kas jaunībā. Jau iepriekš piebildīšu, ka no 70 komisija jāiet reizi 3x gados, un arī tiesības ilgāk nedod.
Bet tas, kā, jo sevišķi, pēdējos gados uzvedas gan gājēji, gan ciskudriļļi un skūteristi, ir raksturojams tikai ar vienu vārdu: "kamikadzes".
CSN ir skaidri un gaiši rakstīts: pirms iziet (!!!) uz gājēju pārejas, IR JĀPĀRLIECINĀS par "manevra" drošību, t.i. vai vadītājs fiziski spēj apturēt savu transportlīdzekli. PAr to, ka ciskudriļļiem un skūteristiem, šķērsojot neregulētas gājēju pārejas, būtu no saviem devaisiem jānokāpj, i pat minēt nav vērts. Tiešām ir daži vecāki, kuri rūpēs par atvašu veselību to viņiem māca no bērnības, bet - tas gadās reti.
Un dīvainākas, ka tie pamuļķi gājēji pat neaizdomājas, ka viņu kājas būs tās, kuras pirmkārt tiks salauztas, un galva pret kapotu, vai mašīnas stiklā... A dzelzim - a da po... tās niecīgās skrambas, kuras rodas iznīcinot kārtējo duriku, ir viegli novēršamas...
Ciniski līdz riebumam, bet fakts...
Atbildot uz autores jautājumu - daudziem profiem reakcijas ātruma tests tiek veikts izbraucot uz līnijas, kursabiedrs tehnikumā dipiķim tādu palīgierīci pat uztaisīja, tālajā ´79., bet - tas nekādā veidā nepalīdz pret idiotiem, kuri suicidāli izlec priekšā transporta līdzeklim. Nezinīšiem - cilvēka reakcijas ātrums ir 0.8 - 1s, laiks, kurš nepieciešams lai pārliktu kāju no gāzes uz bremzi - atkarībā no konkrētā cilvēka - līdz 2s. Cik nobrauc auto, pārvietojoties ar pilsētā atļauto 50 km/h to nesamazinot minētajās 3s - rēķiniet paši, skolā tak mācīja... De facto šie pensionāri ir pat lielāki upuri, nekā notriektie... Sakroplot vai nogalināt cilvēku - tas nav ļautiņiem ar švakiem nerviem...
09:42

Lucky      Uz gājēju pārejām gājējus "nopļauj" ne tikai vecie.
Ja statistiski saskaitītu visus gājēju "pļāvējus", tad vecie nebūtu tie biežāk sastopamie.
Vecumam protams ir nozīme auto vadīšanas procesā, bet piekritīšu augstākminētajam: ne jau vecums ir galvenais kritērijs.
... un kā tad "blondīnes" un BMW? 😉
09:46

vikentijs      Neviena gājēju pāreja vēl nav nobraukusi nevienu cilvēku. Noteikumos rakstīts, pirms šķērso brauktuvi, pārliecinies vai netuvojas auto.Skumīgi, bet dabīgā atlase.Varbūt 60+ vispār aizliegt iziet no mājas? 10:45

Sigvarts60      Ir vēl viena problēma, un tas ir atļautais braukšanas ātrums, kas tiek stingri kontrolēts ar dažādām mērierīcēm pašās negaidītākajās vietās. Cilvēkiem ir bail pārsniegt un "uzrauties". Viņi vairāk skatās spidometrā, mazāk uz ceļu un vēl mazāk uz ceļa malām, lai gan drošai satiksmei tam vajadzētu būt pilnīgi pretēji. 10:55

av2      A kaapeec gaajeeji juutaas , kaa programmas nagla? Arii ritennbrauceeji taapat..:( Pilniigs po**js izkaapt priekssaa aatri braucossam autinnam. Es pat teiktu, debiilisms. Kauli ta luuziis tiess jums, ne massiinaa braucossajam. Bet redzi, tas brauceejs tak paarkaapj noteikumus, un man "ir tiesiibas" ...izkaapt priekssaa vinnam. Idiotisms. 11:36

Lucky      Sigvart, būsim korekti: nevis cilvēkiem, bet mehānisko transportlīdzekļu vadītājiem ir bail pārsniegt ātrumu.

Nav praksē gadījies redzēt nevienu velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītāju, kurš baidītos pārsniegt gājēju pārvietošanās ātrumu šķērsojot brauktuvi, tajā skaitā pa gājēju pāreju. 🤣
11:36

Bellatrixa      Mēs neviens nepaliekam jaunāks. Paškritiska attieksme jau būtu pirmais, kas ir nepieciešams. Jo biežāk pārbaudītos, jo labāk. Pašiem labāk. Nerunājot par reakcijas ātruma zudumu, tak ar sirdi ar var aiziet pie stūres, mendeļi var uznākt, demence, visas iespējas...
Abas puses jau labas. Ne tikai gājējam jāpārliecinās, ka bremzē, bet arī braucējam jābremzē tur, kur tas jādara, nevis "jāturpina iekļauties satiksmes plūsmā" (citēju vienu komentos izlasīto), štrunc, ka tur ir gājēju pāreja un deg zaļā gaisma. Īpaši pilnmēness laikā labāk apkārt nevazāties, tad pat ne-seniori visādi izpildās.
11:51

straume22      "Vadītāja tiesības senioriem - jā jeb tomēr nē"
NĒ.
Spēks ar vecumu mazinās, reakcija. Protams ir izņēmumi. Bet izņēmumu nav, kad gadās "pārdrošie" auto vadītāji -tur vajag ātru super reakciju...
11:51

Ljekainiitis      10:55 - Šī nu gan ir aplamība. Katrs vadītājs zin, kā ar savu auto ir jābrauc, lai ātrums +/- būtu atļautā robežās.
Citādi - jālasa uz ceļa zīmes (ok, dažreiz tās ir ne pārāk loģiski), ar to - es te visu laiku braucu tā - uz ielas nav ko meklēt.
12:02

Freddy Krueger      Vispār jau ir vēl viena lieta, kuru te neviens nez kāpēc pat nepiemin - gadiem pie stūres izstrādājušies refleksi, kurus, piedodiet, pat gribot nevar nodzert, lai kā necenstos... Un, tā kā to iegūšanai tomēr ir vajadzīgi gadi - 50+ pavisam noteikti brauc un reaģē uz ceļa apstākļiem daudz pārliecinošāk, nekā jaunie, ja mēs runājam par normāliem ikdienas braucējiem. Ja ir runa par tiem, kuri "iegriežas dažādās trasēs", vai da kaut ar kartiem regulāri pavizinās 4 fun - tur šie refleksi izstrādājas vēl noturīgāki, jo trase, sakiet, ko gribat, tomēr ir "ekstrēmās braukšanas" prakse... 12:12

arikot      Nepieciešams panākt, lai veselības pārbaudes tiešām ir pārbaudes, nevis atnācu, samaksāju, saņēmu štampu.
Ir satikti 90gadnieki, kas brauc perfekti, un 70 gadnieki, kas nobloķē ieliņu uz 20 min, nespējot izbraukt no pieparkošanās vietas ielas malā.
12:19

av2      Nevajag fantazeet te. Es tomeer nevienu 90 gadiigo, kas "brauc perfekti" nezinu. Ja nu vieniigi ...mums katram ir sava saprassana, ko noziimee tas "brauc prefekti" . Vienam tas ir...daudzmaz traapiit pa celllu, un kur es braucu, tur lai visi citi uzmanaas no manis. Taa ir realitaate, ar ko mees visi saskarsimies.
Taa kaa, tomeer taas mediciiniskas komisijas buutu jaauzlabo. Ir tad aparaati, kas reali nosaka taas...reakcijas aatrumus, redzi paarbauda , un vai...sirds tuliit nenoklapees , diabeets neizslegs filmu , vai krmji kaajaas/rokaas neiemetiisies negaidot utt.
12:35

Līdzīgi jautājumi
Uzdot jautājumu
Kontakti: info@jautajums.lv | Lietošanas noteikumi
jautajums.lv sadarbojas ar iepazīšanās portālu oHo.lv.
© 2010
Lietojam sīkfailus, lai personalizētu saturu un reklāmas. Sapratu